De digitale transformatie is in volle gang. Het zorgt ervoor dat adviseurs sneller, veiliger en transparanter kunnen werken. Maar gaat het allemaal wel snel genoeg? In InFinance geven zes digitale specialisten hun visie op de digitale transformatie in de financiële sector. Waar staat de sector nu en waar gaat het naartoe?

Het complete artikel met daarin de zes columns is gratis te lezen op InFinance.nl.

Van statisch document naar bruikbare data

Martijn Voorveld, Business Development Manager bij Hyarchis: “Werd er eerst gesproken over het digitaliseren van documenten, nu ligt de focus op het automatiseren van processen rondom die documenten. Bij vrijwel iedere financiële dienstverlener zijn documenten digitaal beschikbaar, steeds vaker opgeslagen in een cloudomgeving. Maar wat is nu het volgende grote thema op het pad van digitalisering in de financiële wereld? Dankzij Artificial Intelligence (AI) is het bijvoorbeeld al mogelijk om digitale documenten geheel doorzoekbaar te maken en er data uit te halen die voor verschillende doeleinden kan worden ingezet.”

Digitalisering maakt maatwerk eenvoudiger

Martin de Heus, VP Direct Sales bij Onguard: “De digitalisering binnen finance heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Ook als we kijken naar het order to cash-proces. Het proces van bestelling tot betaling was tot enkele jaren geleden vooral papier gedreven, maar tegenwoordig gebruiken organisaties steeds meer digitale kanalen (e-mail, WhatsApp of via een platform) voor bijvoorbeeld het versturen van facturen en het opvolgen van niet betaalde facturen. Het blijkt ook dat hoe digitaler het facturatieproces is, hoe kleiner de kans is dat de factuur onbetaald blijft.”

Digitalisering verandert werkzaamheden

Werner Mullink, Business Unit Manager bij illionx: “Transactioneel werk wordt weggenomen door ontwikkelingen als Robotic Process Automation (RPA): het nabootsen van menselijke repetitieve handelingen die binnen softwareapplicaties worden uitgevoerd. Hierdoor is handmatig en routinematig werk niet meer nodig. Daarnaast maken steeds meer organisaties gebruik van platformen die inkoopfacturen, bestellingen en ontvangsten automatisch met elkaar matchen, waardoor hier helemaal geen mens meer aan te pas komt. De finance professional heeft dus steeds meer tijd over voor belangrijkere en complexere werkzaamheden.”

Een nationale vertrouwensinfrastructuur

Shikko Nijland, CEO en Managing Partner bij INNOPAY: “Binnen het digitale domein manifesteert vertrouwen zich heel anders dan in de fysieke wereld, namelijk in de vorm van data. Persoonsgegevens zijn nodig om het vertrouwen van betrokken partijen te winnen. De manier waarop er met deze data wordt omgegaan, roept intussen steeds meer vragen op. Bedrijven en consumenten hebben het gevoel minder controle te hebben over wat er met hun data gebeurt. Bovendien neemt het vertrouwen gevaarlijk snel af in hoe anderen omgaan met hun data.”

Innoveert de industrie snel genoeg?

Jochem van Vuren, Insurance Expert bij Building Blocks: “Een verzekeraar kan met behulp van data vanuit een groter portfolio extraheren hoe klanten beter geholpen kunnen worden. Voorspellende modellen en machine learning maken op individueel niveau voorspellingen over, onder andere, risico en loyaliteit mogelijk. Door informatie over de klant centraal binnen de organisatie beschikbaar te maken, kan een volledig beeld over de klant gevormd worden. Zo komt de klant centraal te staan binnen de organisatie. Gaat de verzekeringswereld snel genoeg mee in de veranderingen die de consument verlangt? De marges zijn klein, dus snelheid is geboden. Wie niet meegaat, verliest wellicht van een (nieuwe) concurrent. Maar wie de klant niet centraal stelt, verliest überhaupt!”

Digitalisering de baas

Albert Lentink, Innovation Lead bij Telindus: “In het kader van de AVG hebben organisaties er alles aan gedaan privacy te borgen en persoonsgegevens te beschermen. Nu zegt de volgende richtlijn PSD2 juist dat privacygevoelige informatie gedeeld moet worden. Hoe verenig je deze taken? De oplossing schuilt in het slim automatiseren van netwerken en security, zodat een flexibele en dynamische IT-infrastructuur ontstaat, die meebeweegt met de digitale wensen van de organisatie.”