Afgelopen weekend is het vernieuwde HDN-platform live gegaan. Het API gedreven systeem heeft een andere manier van communiceren binnen de keten, wat resulteert in een scala aan mogelijkheden om de efficiency te vergroten. Bijna alle financieel adviseurs en grote aanbieders van hypotheek- en hypotheekgerelateerde producten communiceren via het HDN-platform.

De ambitie van HDN om consumenten binnen één minuut en zonder voorbehoud duidelijkheid te geven over hun hypotheekmogelijkheden, komt met de lancering van een geheel nieuw berichtenplatform een grote stap dichterbij. Digitalisering heeft plaatsgemaakt voor datalisering. De marktbrede introductie volgt op een intensieve periode van leverancierselectie, bouwen en uitvoerig testen. Al het HDN-berichtenverkeer verloopt straks via deze nieuwe ‘hypothekensnelweg’. Reinier van der Heijden, directeur HDN, noemt deze belangrijke update van het platform een absolute mijlpaal voor HDN én de financiële dienstverlening. “Dankzij de rigoureuze vernieuwing van het platform, zijn we klaar om in te spelen op de toenemende behoefte aan snelheid, gemak en dataminimalisatie in de keten.”

Overstapfase

Het huidige, meer dan 10 jaar oude, HDN platform past niet meer bij de ambities van de financiële keten. De aangesloten HDN-leden gaan nu één voor één over op een API-koppeling in plaats van de HDN Basic of Enterprise software. Planning is dat alle leden en gebruikers in april 2021 zijn overgestapt.

Real time duidelijkheid

Door het hypotheekproces in te richten op basis van brondata in plaats van documenten, kunnen consumenten, adviseurs en aanbieders veel tijd, kosten en moeite besparen, zegt Merlyn van den Berg, adjunct-directeur HDN. “Het koppelen en veilig ontsluiten van steeds meer externe bronnen voor alle aangesloten partijen is één van de speerpunten binnen het vernieuwde platform. De financiële dienstverlening gaat naar real time duidelijkheid, advies én afhandeling voor de consument. De gebruikte API technologie maakt op dat vlak zoveel meer mogelijk voor de financiële dienstverlening.”

HDN is nutsvoorziening voor hypotheekcommunicatie

Lees ook het eerdere interview dat InFinance publiceerde met Merlyn van den Berg en Reinier van der Heijden over het nieuwe platform en de toekomstambities van HDN: