Obvion en Stater werken al sinds 1999 met elkaar samen. De afgelopen drie jaar staat die samenwerking nog meer in het teken van co-creatie en samen innoveren. Als onderdeel hiervan hebben zowel Stater als Obvion hun platformstrategieën, gebaseerd op de laatste innovatieve technologie, nog meer op elkaar afgestemd. De introductie van de toepassing ‘Wijzigen woningwaarde’ is voor de klanten van Obvion het eerste tastbare resultaat van deze samenwerking en co-creatie.

Klanten kunnen, door gebruik te maken van de nieuwe toepassing, zonder menselijke tussenkomst, zelf de nieuwe WOZ-beschikking of het nieuwe taxatierapport uploaden in de Obvionklantomgeving. Daarbij ontvangt de klant direct een bevestiging van de aanvraag en of dit heeft geleid tot aanpassing van de maandlast. Geheel automatisch en op basis van de modernste identificatietechnieken en gebruik van externe bronnen. Op deze wijze gaan Obvion en Stater in de toekomst gezamenlijk ook andere processen aanpakken, door deze zo veel als mogelijk te automatiseren.

Het Stater-platform bestaat uit een collectie applicaties die samen de generieke IT-kracht van Stater vormen. Obvion is een van de geldverstrekkers die op dit platform is aangesloten. De geldverstrekker uit Heerlen maakt alleen gebruik van het Stater- platform en voert de Mid- en Backoffice-activiteiten volledig in eigen huis uit. Andere marktpartijen besteden naast IT, ook de Mid- en/of Backoffice – uit aan Stater. Omdat de binnendienst van Obvion aan de achterkant direct op het Stater-platform werkt en aan de voorkant de eigen platformen van Obvion draaien, is het zaak dat deze twee platformen optimaal met elkaar communiceren, zonder tussenkomst van oplossingen van derden. Aan dat proces hebben Rolf Peters, Manager Strategie & Regie bij Obvion en Matthijs Schouten, Platform manager bij Stater, samen gewerkt. Voordat we ingaan op de hieruit voortgekomen nieuwe platformstrategie, gaan we eerst terug naar het startpunt van deze co-creatie.

Samen maken we het leven van de adviseur een stuk directer

Naadloze communicatie

Vlak nadat Peters drie jaar geleden bij Obvion binnenkwam werd besloten dat de IT-footprint sterk moest verminderen. Peters: “Aan het begin van dit traject bestond het IT-landschap uit bijna 400 businessapplicaties. Allemaal het beste van het beste, maar door de jaren heen was het er niet overzichtelijker op geworden. In de nieuwe situatie zijn we uitgegaan van vier belangrijke pijlers. Dat is onze portaalomgeving, de leningenadministratie die we vanuit Stater betrekken, het customer relation managementsysteem dat we van Microsoft betrekken en een datawarehouse dat we op dit moment aan het bouwen zijn, eveneens in een Microsoft-omgeving. Ook voor de kantooromgeving is gekozen voor Microsoft-applicaties. Het Microsoft Power Platform was een reden om met Stater te kijken naar vernieuwing van de toenmalige dienstverlening, die toen nog niet was aangesloten op deze Microsoft-omgeving. Dat was het startpunt van een gezamenlijke zoektocht naar een oplossing om de services die Stater generiek aanbiedt, op een door Microsoft gestandaardiseerde manier te koppelen aan de Obvion-omgeving.

Dat bleek voor beide partijen een hele prettige manier van integreren en een grote stap voorwaarts in de voltooiing van onze nieuwe platformstrategie. Daarvoor was het voor ons van cruciaal belang dat de services die Stater aanbiedt via ons Microsoft-platform ontsloten konden worden. Als Stater die oplossing niet had gevonden, dan was het voor ons een stuk lastiger geworden om de nieuwe platformstrategie waar te maken. Standaardiseren op technisch vlak wil overigens niet zeggen dat je naar buiten toe niet flexibel kunt zijn in je dienstverlening naar adviseurs en consumenten.”

Nadat Obvion de eerste stappen van haar strategie in gang had gezet kwam ze, 1,5 jaar geleden in gesprek met Stater. Stater had destijds zelf ook net een nieuwe platformstrategie uitgestippeld, waarbij naast nieuwe manieren van automatiseren en digitaliseren ook integratie met klantsystemen hoog op de agenda stond. Schouten: “De doelstellingen van Obvion sloten bijna naadloos aan bij de agenda van Stater. Vanuit de overtuiging dat we met de juiste afstemming elkaar konden versterken zijn we samen aan de slag gegaan. Daarbij hebben we naast onze kennis van hypotheken en hypotheeksystemen ook de wereldwijde kennis en ervaring die onze moeder Infosys heeft op het gebied van systeemintegratie ingebracht. Dat is in deze case een belangrijke factor geweest om in de toekomst ook andere klanten deze vorm van gestandaardiseerd maatwerk aan te kunnen bieden.”

“Met de gebundelde kennis van Obvion, Infosys en Stater waren we na 6 maanden in staat om de eerste resultaten te laten zien. Zaken aan  elkaar knopen is niet zo ingewikkeld. De uitdaging is om dat zodanig goed te doen dat er van voor tot achter geen menselijke interactie meer nodig is en de gebruiker aan de voorkant direct een terugkoppeling van zijn handelen krijgt. Deze eerste toepassing bewijst enerzijds dat dit is gelukt en anderzijds dat we beiden met minder handen tot meer in staat zijn dan voorheen in de dienstverlening aan onze klanten.”

In de praktijk

Tot zover het verhaal vanonder de motorkap. Wat merken de met Obvion samenwerkende adviseur en zijn klanten in de praktijk van deze naadloze communicatie tussen de Obvion-platformen en het Stater-platform? De introductie van de toepassing ‘Wijzigen woningwaarde’ is daarvan de eerste van een reeks innovatieve toepassingen. Peters: “Rond deze tijd van het jaar worden de nieuwe WOZ-beschikkingen verstuurd. Die kunnen leiden tot een lager risicoprofiel van de hypotheek en daarmee lagere maandlasten. De hoos aan WOZ-beschikkingen zorgt dan ook elk jaar weer voor een hoge en ongewenste administratieve piekbelasting en daarmee de inzet van tijdelijke mankracht om de honderden extra aanvragen die Obvion in deze periode dagelijks ontvangt te kunnen verwerken. Daarom heeft de geldverstrekker ervoor gekozen dit traject als eerste volledig te automatiseren en de nieuwe toepassing in deze WOZ-periode te gebruiken als showcase voor de wijze waarop de geldverstrekker in de toekomst meer van deze processen en andere services gaat automatiseren.”

Snelle opvolging

Die nieuwe toepassingen kunnen nu door de gezamenlijke inspanningen van Stater en Obvion in de achterliggende periode heel snel en tegen lagere kosten geïmplementeerd worden. Peters: “We maken het leven van de adviseur met deze innovaties een stuk directer en zijn daarbij in staat om veel sneller respons te geven op de acties die worden gedaan in ons adviseur- en klantportaal. Het is op dit moment te vroeg om te vertellen waar we mee bezig zijn, wel dat de focus daarbij ligt op processen die actief klantbeheer voor adviseurs eenvoudiger maakt.”


Rolf Peters
is Manager
Strategie & Regie bij Obvion