Het Rabo Financieel Plan is een digitale lightversie van de bestaande financiële planning activiteiten van Rabobank in het hogere klantsegment. De tool is ontwikkeld in samenwerking met Figlo en is gratis beschikbaar voor alle particuliere klanten vanaf 18 jaar die Rabo Online Bankieren gebruiken. 

“Wat moet ik vandaag doen om het straks goed te regelen?”

Binnen 15 minuten weet de gebruiker zonder tussenkomst van een adviseur of de door hem of haar gekozen doelen voor de toekomst haalbaar zijn en wat er eventueel gedaan kan worden om dit te bereiken. Martijn Hombergen (links op foto) is Productmanager Vermogensopbouw bij Rabobank en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de tool Rabo Financieel Plan.

“Financiële planning werd voorheen alleen via onze financieel planners aangeboden aan particulieren in het hogere klantsegment. Deze uitgebreide vorm van financiële planning is echter minder schaalbaar, terwijl we in de praktijk zagen dat een veel bredere en groeiende doelgroep de relevantie voelde om financieel vooruit te kijken”, vertelt Hombergen. “In het voorjaar van 2020 zijn we met een projectteam van start gegaan om ook voor die klanten een toegankelijke vorm van financiële planning mogelijk te maken. Veel mensen verdiepen zich niet graag in hun financiën en met Rabo Financieel Plan maken we juist dit nu heel eenvoudig. Een laagdrempelige propositie waarbij de klant zelf achter het stuur zit en waar nodig door een adviseur ondersteunt kan worden. Het geeft rust om te weten dat je vandaag de goede dingen doet voor je doelen van morgen.”

Figlo onder de motorkap

Onder de motorkap van Rabo Financieel Plan ronkt de planningsoftware en de sterke rekenkern van Figlo. Nathan Brouwer (recht op foto), Enterprise Account Executive bij Figlo, vertelt dat de technische ontwikkeling van de tool bijzonder weinig tijd in beslag nam. “Bij Figlo beschikken we al over de meeste zaken die hierbij komen kijken. De uitgangspunten van een financieel plan zijn bijvoorbeeld hetzelfde als die we bij Figlo Planning gebruiken. Met dat verschil dat bij Rabo Financieel Plan niet de adviseur maar de consument zelf achter de knoppen zit. De uitdaging lag dan ook voornamelijk in de ontwikkeling van software die de suggesties genereerd om gestelde doelen te kunnen halen. Omdat die suggesties normaliter door de financieel planner worden gegeven, heeft Figlo dat gedeelte speciaal voor Rabo Financieel Plan gebouwd.

De softwareleverancier heeft vanuit zijn expertise ook meegedacht met het Rabobank-projectteam dat verantwoordelijk was voor de bouw van de voorkant van de planningtool. Dat zijn de schermen die de klant te zien krijgt en de wijze waarop de verschillende en vaak complexe onderdelen worden gepresenteerd. Voor- en achterkant kwamen uiteindelijk samen in een eerste prototype dat door alle klanten goed werd ontvangen. Hombergen: “Dat was het moment dat we de volgende stap konden gaan zetten. De tool werd aangepast aan de Rabo-huisstijl en geïntegreerd in de Rabo-omgeving. In het najaar van 2021 volgde de klantintroductie en zijn we de eerste campagnes gestart om klanten te activeren met de tool aan de slag te gaan.”

Financieel plan in 4 stappen

Klanten van Rabobank vinden ‘Rabo Financieel Plan’ in de Rabo App en via Rabo Online Bankieren. In de eerste stap worden de klantgegevens via de betaalrekening automatisch gekoppeld en ingelezen in de planningtool. Met behulp van de Ockto App kan de klant vervolgens de pensioengegevens ophalen bij mijnpensioenoverzicht.nl. Die gegevens kunnen automatisch of handmatig ingevoerd worden. Tot slot kan de klant ook de gegevens die niet bij de bank bekend zijn handmatig toevoegen.

In stap twee voegt de gebruiker persoonlijke doelen toe. De tool geeft direct inzicht of deze doelen haalbaar zijn. Bij het instellen van de doelen kan de gebruiker ook kiezen uit doelen die Rabobank in de app voorstelt, zoals eerder stoppen met werken, een nieuwe auto kopen of de studie van een kind betalen. Alle gekozen doelen worden op een persoonlijke tijdlijn geplaatst. Zo ziet de gebruiker in één overzicht of al de gekozen doelen voor de toekomst haalbaar zijn.

Wanneer een of meerdere doelen voor de toekomst (nog) niet haalbaar zijn, ontvangt de gebruiker in stap drie een aantal persoonlijke suggesties. Met deze suggesties gaat de gebruiker in de tool aan de slag. Hierbij kan gekozen worden uit een of meerdere acties.

Hombergen: “De suggesties die worden gedaan zijn op basis van de individueel ingevoerde gegevens doorgerekend en afgestemd op de persoonlijke situatie van de klant. Stel dat je doel is om met 65 jaar met behoud van het huidige inkomen te stopen met werken. Op basis van de opgehaalde en ingevoerde gegevens blijkt vervolgens sprake te zijn van een tekort aan financiële middelen om dat doel te halen. Dan volgt een berekening waarvan de uitkomst het bedrag is dat de klant maandelijks opzij moet zetten om dit doel alsnog te kunnen halen. Dit kan zijn op basis van sparen, beleggen of een mix van beiden. De klant draait zelf aan de knoppen om te bepalen wat hem of haar het beste past. Dat kan ook deels langer doorwerken betekenen. We proberen de klant door het geven van de verschillende opties niet alleen inzicht te geven in de mogelijkheden, maar ook het antwoord op de vraag ‘wat kan ik vandaag doen om het straks goed te regelen?’.

Met de suggesties en de actielijst is in kaart gebracht wat er ondernomen kan worden om de gewenste doelen voor de toekomst daadwerkelijk te kunnen bereiken. In stap vier komt de klant in actie en begint het afvinken van de actiepuntenlijst.

Adviseur blijft belangrijk

Rabo Financieel Plan maakt financiële planning bereikbaar voor iedereen, maar maakt de financieel planner of adviseur niet overbodig, benadrukt Hombergen. “Voor we aan dit traject begonnen hebben we uitgebreid klantonderzoek gedaan. Daaruit kwam naar voren dat veel klanten een behoorlijke drempel ervaren om naar een adviseur te gaan. Die doen het liefst zoveel mogelijk zelf, maar willen tegelijkertijd ook graag kunnen terugvallen op de expertise van een adviseur, op het moment dat er keuzes gemaakt moeten worden. Binnen Rabo Financieel Plan kiest de gebruiker zelf de gewenste balans tussen persoonlijk en digitaal. Daarmee bereiken we nu dus ook de groep klanten die uit zichzelf niet snel naar een adviseur zou stappen. Door het verkregen inzicht wordt die drempel geslecht. Daarmee is de tool een aanwinst voor zowel de klant als de adviseur. Via verschillende campagnes proberen we de komende tijd zoveel mogelijk klanten in beweging te krijgen om met hun financiële toekomst aan de slag te gaan.”

 

Dit interview verscheen eerder in de juni-editie van InFinance.