Voorzitter van de Geschillencommissie
Kifid

Plenair ochtend

Kifid ontvangt een klacht over u, wat nu?

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) biedt mensen met een klacht over een financiële dienst of dienstverlener een deskundige en laagdrempelige oplossing, als alternatief voor een gang naar de rechter. Jaarlijks behandelt Kifid ruim 3.000 klachten, voornamelijk van consumenten. Vorig jaar behandelde Kifid 514 klachten over hypotheken.
Mr. E.C. (Eveline) Ruinaard is sinds januari 2017 voorzitter van de Geschillencommissie Kifid. In het plenaire programma van HypoVak zal zij u aan de hand van praktijkvoorbeelden meenemen in de trends en ontwikkelingen die Kifid constateert in het klachtenbeeld, daar waar het gaat om hypotheek- & adviesklachten. Maar ook wat u als hypotheekadviseur kunt verwachten wanneer er een klacht tegen u is ingediend? En wat kunt u als hypotheekadviseur doen om de klacht zelf op te lossen, zodat een gang naar Kifid kan worden voorkomen? Bent u nieuwsgierig naar Kifid en wilt u graag leren van klachten in de financiële sector? Zorg dan dat u de keynote van Eveline Ruinaard niet mist.

Biografie

Voordat Eveline Ruinaard bij Kifid begon was zij werkzaam als directeur Bestuursrechtspraak bij de Raad van State. Daarvoor heeft zij twintig jaar als rechter en seniorrechter bij drie verschillende rechtbanken gewerkt, laatstelijk als bestuurslid van Rechtbank Arnhem (nu Rechtbank Gelderland). Als voorzitter van de Geschillencommissie van het Kifid heeft Eveline Ruinaard ook de leiding over de organisatie van Kifid. Behalve consumenten kunnen sinds juli 2018 ook kleinzakelijke ondernemers bij Kifid terecht met klachten over kleinzakelijke financieringen en sinds juli 2019 met klachten over alternatieve financiering.
Over Kifid
Kifid creëert een gelijk speelveld waar consumenten, kleinzakelijke ondernemers en financiële dienstverleners ieder de gelegenheid krijgen hun verhaal te doen. Medewerkers van Kifid en leden van de Geschillencommissie en Commissie van Beroep zijn onpartijdig. Zij houden rekening met de kennisachterstand van consumenten en kleinzakelijke ondernemers, die in de regel zonder advocaat procederen. De Geschillencommissie onderzoekt altijd eerst of bemiddeling mogelijk is.