Tijdens HypoVak wordt een virtuele assistent voor advieskantoren gelanceerd, die advieskantoren op een creatieve manier helpt met inzicht krijgen in de financiële situatie van de klant. De virtuele assistent laat op een laagdrempelige manier de klant vragen beantwoorden, zonder enige druk en op het moment dat het de klant goed uitkomt. Met deze digitale vooruitgang krijgt het advieskantoor er een paar virtuele handjes bij.

Deze virtuele collega is in aanloop naar HypoVak door Eerstestap.nl, Nationale Waarborg en 12 advieskantoren ontwikkeld en getest. De virtuele assistent is nu klaar om elk advieskantoor te ondersteunen bij het klantbeheer. In de eerste animatie die via de virtuele assistent ingezet kan worden, wordt uitgelegd wat het belang is van een gesprek over de geldzaken. Deze financiële check is gericht op:

  • Is jouw situatie veranderd en hierdoor het advies nog actueel?
  • Wil je besparen op je hypotheeklasten?
  • Spelen er onderwerpen waar je advies over wil?

In de animatie wordt kort en bondig uitgelegd hoe de virtuele assistent werkt en wordt de klant warm gemaakt voor een onlinegesprek met deze chatbot.

Snel inzicht

Het idee achter de ontwikkeling van deze virtuele assistent is een extra ingang voor de klant creëren tot het advieskantoor. Tegelijkertijd biedt de assistent het advieskantoor een hedendaagse toegang tot zijn klanten, die ze niet meer lastig hoeven te vallen met telefoontjes onder het eten of andere ongewenste momenten. De klant krijgt de mogelijkheid om op een zelf gekozen moment de adviseur op de hoogte brengen van wat er speelt binnen de financiële huishouding. Door de chatbot wordt een intakegesprek ingekort tot maximaal 10 minuten, waarin op een laagdrempelige wijze wordt geïnventariseerd wat de actuele klantsituatie is. Op basis van de uitkomsten bepaalt het advieskantoor de vervolgstappen met deze klant.

De virtuele assistent gaat het adviseren dus niet overnemen, maar geeft de advieskantoren handvatten om eenvoudiger in gesprek te komen met de klant over belangrijke financiële onderwerpen. Het doel is om in 2021 de virtuele assistent bij 500 advieskantoren te laten draaien.

Lees het interview met de initiatiefnemers in de HypoVak Beursspecial

Terugkijken Masterclass – Maak kennis met je nieuwe virtuele collega!

Sprekers: Antoinette Kalkman, Nationale Waarborg & Jan Verstegen, Eerstestap.nl

Terugkijken plenaire sessie – The New Generation Hypotheekadviseurs

Diverse partijen en adviseurs laten hun licht schijnen op de adviespraktijk van morgen en de mogelijkheden die er zijn om het advieskantoor en de klanten tijd te besparen. Sprekers: adviseur André van Luijk, Client Officer Patricia Bernardino Martins, Antoinette Kalkman en Peter Wormskamp.